RADIONICA- SVJETSKI DAN MOČVARNIH STANIŠTA
Autor: Marija Poslon, 5. 2. 2015.
2. veljače je Svjetski dan močvarnih staništa. Na taj je dan 1971. godine u iranskom gradu Ramsaru potpisana Konvencija o močvarama od međunarodne važnosti, naročito kao staništa ptica močvarica. Konvencija obvezuje svaku zemlju potpisnicu na opće očuvanje močvara na vlastitom teritoriju i predstavlja okvir za međunarodnu suradnju u zaštiti i održivom korištenju močvarnih staništa. Do sada joj je pristupilo 168 država.
Tema ovogodišnjeg dana vlažnih staništa je „Močvare za našu budućnost – pridružite nam se!“. Ovim sloganom želi se naglasiti da budućnost čovječanstva ovisi o močvarama.
Što smo radili na radionici pogledajte pod opširnije.
Poplavna područja uz obale nizinskih rijeka, uključujući i šume jasena i hrasta lužnjaka u Hrvatskoj, močvarna su područja koji imaju ključnu ulogu u sprečavanju poplava jer mogu prihvatiti velike količine vode koja prijeti naseljima i obradivim površinama. Njihovo očuvanje jedino je rješenje sprečavanja golemih materijalnih šteta.
Hrvatska ima pet Ramsarskih područja: parkove prirode Kopački rit, Lonjsko polje i Vransko jezero, planirani park prirode -Delta Neretve te ornitološki rezervat ribnjaci Crna Mlaka.
Pošto smo i mi GLOBOVCI željeli pridonijeti obilježavanju tog dana u ponedjeljak 2.2. u 12 sati proveli smo radionicu s temom ovogodišnjeg dana vlažnih staništa. Na radionici smo uz pomoć prezentacije učenika 8c Leonarda Mikša saznali nešto novo o Ramsarskom ugovoru nakon koje smo sami izradili osobne iskaznice nekih organizama močvarnog staništa. Od naših uradaka osvanuo je i plakat na panou škole.Za kraj smo se stigli i poigrati te provjeriti koliko smo naučili.
Radionicu su za učenike pripremili učiteljice Miljenka Hršak i Tanja Dunaj.
Osnovna škola „Ljudevit Gaj“ Krapina u GLOBE program uključila se 2004. godine. Neprekidno, mjerenja se obavljaju od studenog 2007. godine. U GLOBE program uključene su dvije nastavnice – Ružica Novak, profesorica fizike i Miljenka Hršak, profesorica povijesti i geografije te šesnaest učenika od šestog do osmog razreda.
GLOBE PROGRAM
Znanstveno obrazovni program GLOBE (Globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša) pokrenut je 22. travnja 1995. godine u SAD- u . Vlade mnogih zemalja diljem svijeta tih su dana s američkim predstavnicima potpisale sporazume u provođenju programa. Od 2002. godine glavni nositelj programa je postaja NASA (Nacionalna uprava za svemir i atmosferu SAD). Potpisivanjem sporazuma, programu se priključilo preko 100 zemalja s preko 13 000 škola sa svih kontinenata. Hrvatska je bila među prvim zemljama koje su potpisale sporazum o ostvarivanju tog svjetskog programa, a bilo je to 13. travnja 1995. godine. Glavni nositelj aktivnosti u provedbi programa GLOBE u Hrvatskoj je Zavod za školstvo Republike Hrvatske.
U našoj školi GLOBE se provodi od 2004. godine. Pokrenut je na inicijativu profesorice fizike Ružice Novak.
Učenici uključeni u ovaj program u početku su svakodnevno proučavali nebo i oblake iznad Krapine. Pripremali su se i za izvođenje atmosferskih mjerenja. Učili su kako očitati temperaturu na termometru, količinu padalina u kišomjeru i u menzuri, te tlak zraka na barometru koji je postavljen u predvorju škole. Pred kraj prošle školske godine za potrebe atmosferskih mjerenja postavljena je i meteorološka kućica te kišomjer na terasi škole. Svaki dan u određeno vrijeme učenici mjere maksimalnu, minimalnu i trenutačnu temperaturu zraka, količinu padalina i tlak zraka. Od listopada 2007. godine prikupljeni se podaci jednom tjedno šalju u jedinstvenu GLOBE bazu podataka u SAD. Surađujemo i s Meteorološkom postajom u Popovcima koji nam za usporedbu povremeno šalju svoje podatke.
U GLOBE program je trenutno uključeno sedmero učenika sedmog a razreda i tri učiteljice. Sudjelujući u Programu učenici dolaze do novih spoznaja o okolišu i razvijaju pozitivan stav prema prirodi koja nas okružuje. Učenici oblikuju aktivan odnos prema okolišu, stječu uvjerenje da i oni mogu pridonijeti njegovu znanstvenom razumijevanju i očuvanju. Podaci prikupljeni mjerenjima koriste se u redovnoj nastavi geografije (izrada klimatskih dijagrama pomoću dobivenih podataka mjerenjem; očitavanje temperature zraka, količine padalina i tlaka zraka), fizike i kemije.
Trenutno se prikupljaju mjerni instrumenti pomoću kojih će učenici jednom tjedno mjeriti fizičko kemijska svojstva rječice Krapinčice koja teče pokraj naše škole.
U Bedekovčini je 1. travnja 2008. godine održana IV. Međužupanijska smotra GLOBE škola.
Iako smo sudjelovali samo kao gosti mnogo smo toga naučili. Učenici škola koje su se natjecale predstavili su svoj rad u GLOBE programu, pa su tako učenici saznali i mnoge nove i zanimljive informacije. Učenici su sudjelovali u radionici o tlu. Određivali su količine kamenja i korijenja u tlu, proučavali strukturu tla te određivali količinu kiselosti i karbonata u tlu. Promatrali su i životinje i boju tla. Poslijepodne su bili uključeni u orijentacijsko natjecanje na Bedekovčanskim jezerima. Zadatak im je bio pronaći pet kontrolnih točaka pomoću slijepe karte. Na svakoj kontrolnoj točki rješavali su zadatke vezane uz GLOBE program te vršili razna mjerenja.
Smotra je bila veoma uspješna i s interesom smo pratili sva događanja.
Carnet priručnik za korištenje aplikacije Teams - učenici
Dodatne upute za učenike i učitelje-rad u virtualnim učionicama
Upute-slanje/primanje mailova i Office 365
Gaj, Gaj - Navek si naj - himna spot
Naša baština - Osnovna škola Ljudevit Gaj Krapina
Tragom Ljudevita Gaja, velikana zagorskog kraja
Dnevni tisak |
Važne stranice |
KRAPINA |