Evo što se događa kad znanost, mašta i tehnologija surađuju. Učenici osmih razreda naše škole obilježili su Svjetski tjedan svemira (4. – 10. listopada 2025.) istraživačkim i kreativnim zadacima na temu „Živjeti u svemiru“ jer je svemir sastavni dio nastavnog sadržaja geografije u osmom razredu.
Aktivnost su osmislile učiteljica geografije Miljenka Hršak i školska knjižničarka Suzana Pracaić, koje su pripremile prezentaciju (https://view.genially.com/68ebf0992687a8040aa04ef3/interactive-content-svemir-wsw-2025 ), zadatke, radne listove s ciljem poticanja istraživačkog učenja, kritičkog mišljenja i odgovorne primjene umjetne inteligencije (AI).
Učenici su istraživali Zemlju, Mars i Veneru, uspoređivali njihovu udaljenost od Sunca, temperaturu, sastav atmosfere i posebnosti. Koristili su službene stranice NASA-e i AI alate poput ChatGPT-a kako bi izradili vlastite tablice s usporedbom planeta.
Na kraju su promišljali – do kojeg bi planeta voljeli putovati i zašto?
Drugi zadatak bio je istražiti Mjesec i njegove posebnosti i zanimljivosti. Učenici su otkrili da je Mjesec najveći i najbliži Zemlji prirodni satelit, koji svojim gravitacijskim utjecajem oblikuje plimu i oseku te utječe na život čovjeka.
U trećem dijelu učenici su proučavali razlike između asteroida, kometa i meteora. Koristeći udžbenike, digitalne izvore i AI alate, izrađivali su kratke definicije i bilježili zanimljivosti za svaku vrstu svemirskog tijela. Raspravljali su o tome koje bi tijelo moglo biti najopasnije za Zemlju, prisjećajući se pri tome Halleyjeva kometa i zašto su izumirli dinosauri.
U posljednjem su zadatku učenici istraživali kako izgleda svakodnevni život astronauta na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS). Proučavali su teme poput prehrane, higijene, sna, kretanja i utjecaja bestežinskog stanja na ljudsko tijelo. Kroz NASA-ine materijale i AI upite otkrivali su kako se astronauti prilagođavaju izazovima života izvan Zemlje.
Kroz sve su zadatke učenici koristili umjetnu inteligenciju kao pomoćno sredstvo za učenje, istraživanje i provjeru informacija. AI im je služio za izradu tablica, usporedbu podataka i oblikovanje zaključaka, a na kraju su svoje znanje spojili s kreativnošću, stvarajući AI-generirane slike svemirskih kolonija budućnosti.
Aktivnosti provedene povodom Svjetskog tjedna svemira pokazale su da istraživanje svemira i primjena umjetne inteligencije mogu ići ruku pod ruku. Učenici su učili kako digitalne alate koristiti odgovorno, znatiželjno i stvaralački, otkrivajući pritom ljepotu i tajne svemira.


